NEXOR Blog – Leadgeneratie anno 2018
Leadgeneratie vanaf 25 mei 2018: “vroeger was alles beter”
NEXOR Blog april 2018, door Lynn Kamphuis (Marketeer)
“Vroeger was alles beter”. We horen het vaak, maar is het ook zo? Met de naderende komst van de AVG (of GDPR) wetgeving zijn we als sales en marketing professionals allemaal maar druk met het hoe, wat en waarom van leadgeneratie, acquisitie en communicatie naar prospects, leads en klanten. Hoe hard we ook op de nieuwe wet- en regelgeving afgeven, toch zullen we het er gewoon mee moeten doen. Ja, als we heel zwart-wit kijken dan was alles vroeger misschien wel beter, maar is dat niet omdat ‘beter’ voor ons een synoniem is geworden voor ‘makkelijker’?
Makkelijk wordt het ons als professionals in ieder geval niet gemaakt. Al heb ik niet per se iets met De Belastingdienst als persoon, als medewerker neem ik hun moraal “leuker kunnen we het niet maken, makkelijker wél” toch ter harte. Voor sommige dingen in het leven is dit namelijk ook gewoon zo: je kunt wel blijven afgeven op het systeem of het proces, maar als het er niet naar uitziet dat daar iets in gaat veranderen, dan kun je het als individu maar beter accepteren en zélf de verandering in gaan zetten. In denken, doen én laten.
Als je mij vraagt of vroeger alles beter was, dan zeg ik nee. Was het dan slechter? Ook niet, maar vroeger kenden we nog geen geavanceerde (of in ieder geval niet genoeg) technologie, automation tools en vroeger was privacywetgeving en -schending alleen nog in B2C een ding. Vroeger deden we ook bijna niets digitaal of online, was het concrete resultaat van onze campagnes vrijwel niet meetbaar en gebruikten we data nog niet of te weinig om onze organisatie, product en dienstverlening aan te laten sluiten op de doelgroep. En juist de laatste ontwikkeling heeft ervoor gezorgd dat we straks zorgvuldiger en beperkter om moeten gaan springen met gegevens. Logisch besluit van de Europese Unie om de wet omtrent de bescherming van persoonsgegevens (Wbp) te herzien in de nieuwe AVG-wetgeving en de verwerking van gegevens rechtmatiger, behoorlijker en transparanter te laten verlopen, toch? 😊
Traditioneel versus digitaal
Mijn statement is duidelijk volgens mij: we moeten roeien met de riemen die we hebben, blijven leren en veranderen door te accepteren. Gelukkig staan we er niet alleen voor, want op dit moment zit bijna heel werkend Nederland in dit lastige pakket. Nu kan ik niet voor ieder vakgebied mijn licht schijnen over deze kwestie, maar slechts voor de twee commerciële vakgebieden: sales & marketing. Het vervolg van deze blog heb ik voor het gemak opgedeeld in enerzijds Traditionele (telefonische) Leadgeneratie voor sales professionals en anderzijds Digitale (online) Leadgeneratie voor marketeers. Voel je vooral vrij om beide delen te lezen natuurlijk! Het geheel komt uiteindelijk samen in mijn slotbetoog, waarin ik ook een aantal tips geef voor de komende periode.
De belangrijkste veranderingen op een rijtje:
• Organisaties hebben en krijgen meer verplichtingen bij het verzamelen en verwerken van persoonsgegevens (lees: alle gegevens die tot een persoon te herleiden zijn).
• De verantwoordelijkheid voor het naleven van de AVG ligt bij de organisaties, dit heet de verantwoordingsplicht. Met behulp van documenten moeten organisatorische en technische maatregelen om aan de wetgeving te voldoen worden aangetoond.
• De Wet Bescherming van Persoonsgegevens (Wbp) is vanaf 25 mei 2018 niet langer van kracht. Dat betekent dat verwerking van persoonsgegevens niet meer gemeld hoeven te worden bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
• Organisaties kunnen verplicht zijn om een Data Protection Impact Assessment (DPIA) uit te voeren en om een Functionaris voor Gegevensbescherming (FG) aan te stellen.
• Organisaties moeten hun gegevensbeleid herzien en de privacyverklaring moeten uitbreiden.
• Met elke verwerker of bewerker van data moet een overeenkomst worden gesloten.
• Persoonsgegevens moeten op verzoek kunnen worden ingezien, gewijzigd, verwijderd door en overgedragen aan betrokkenen. Daarnaast moeten personen altijd makkelijk en gratis hun toestemming voor gebruik van hun gegevens kunnen intrekken.
• Zowel telefonische als digitale acquisitie is niet verboden vanaf 25 mei 2018, maar in beide gevallen dienen er wél maatregelen voor het naleven van wet- en regelgeving te worden getroffen.
25 mei is D-day: ben jij er klaar voor?
Hier zit je dan als professional, terwijl het nog welgeteld 24 dagen duurt voordat het D-Day is. Dé dag dat de GDPR of AVG-wetgeving in werking treedt. Ik kan mij zo voorstellen dat het angstzweet je, na het lezen van mijn blog, op het voorhoofd staat. Of ik zelf niet bang ben? Ja, in zekere zin wel. Bang om een kostbaar deel van onze database te verliezen. Bang om vanaf 25 mei niet meer voldoende leads te kunnen genereren met mijn (e-mail) marketingcampagnes. En last, but not least: bang voor alle maatregelen die er getroffen kunnen worden en boetes die opgelegd kunnen worden als ik deze nieuwe wet- en regelgeving niet goed naleef. Ik voel mij verantwoordelijk voor een groot deel van het commerciële proces van NEXOR, maar ook voor de privacy van onze (potentiële) klanten en opdrachtgevers. Of ik het ook daadwerkelijk ben dat is een tweede, want ik ben van mening dat je als organisatie en team verantwoordelijk bent en nooit als persoon of individu. Dus voor iedere professional die dit leest: wees niet bang en ga de strijd met opgeheven hoofd aan, want je bent niet de enige en je staat er zeker niet alleen voor.
Genoeg peptalk voor nu. Tijd om in actie te komen! Wil je sparren over de impact van GDPR of AVG op het (b2b) sales- en marketingvak? Plan dan een afspraak met mij in, dan praten we verder onder het genot van een kop koffie. Klik hier om een afspraak te maken >>